روزنه ای به آینده|در اهمیت امنیت

منتشرشده توسط hamidabedini در تاریخ

حمید عابدینی - مدرسه ترید

کمتر آدمی را دیده ام که علاقه ای به فهم آینده، پیش از وقوع آن نداشته باشد. تقریبا همه دوست داریم بتوانیم آینده را درک کنیم و الگوهای زندگی مان را منطبق بر آن برنامه ریزی کنیم. در این میان، بازار پیش گویی و پیش بینی آینده نیز از ابتدای خلقت بشر گرم بوده و هست. پیش گویان و منجمان دربار، به خاطر اندک پیش گویی های صحیح ( که عمدتا کلی گویی و بر پایه ی شانس بوده اند )، جایگاه ارزشمندی را در جوامع قدیم داشته اند و به تبع آن جایگاه از رفاه مطلوبی نیز برخوردار بوده اند. وضعیت در عصر حاضر نیز تغییر زیادی نکرده است، ما کماکان علاقمند به کشف و فهم آینده هستیم. اگر از شیادان این عرصه ( فروشندگان کلیاتی در مورد آینده ) که با اطمینان در مورد وقایع پیش رو صحبت می کنند چشم پوشی کنیم، تقریبا ما از وقایع آینده کاملا بی اطلاعیم!

پیش بینی کنندگانِ آینده ی بازارهای مالی به دسته های مختلفی قابل تقسیم هستند. اما دسته بندی مد نظرم در این نوشته بر این قرار است :

  • پیش بینی کنندگانِ قطعی
  • پیش بینی کنندگانِ روند های احتمالی

پیش بینی کنندگان قطعی، از نظر من در دو دسته ی نادانان و شیادان قابل طبقه بندی هستند. و علاقه ای به صحبت بیشتر در مورد این افراد ندارم.

اما پیش بینی کنندگان روندهای احتمالی، انسان ها و سیستم های قابل اعتماد تری برایم هستند. همین دسته بندی ساده (یعنی متعصبان و مطمئن های قطعی در یک سو، و پذیرندگان احتمالات در سوی دیگر )، برایم چراغ راه شناسایی انسان ها در زندگی روزمره نیز هست.

تقریبا در خیلی موارد به صحبت های متعصبین و مطمئن ها گوش نمی دهم. در مقابل، برای افرادی که از احتمالات، از شانس، از جدا بودن نتیجه و تصمیم صحبت می کنند، سراپا گوش هستم. انسانی که چشمش را به روی وقایع احتمالی نبسته، به نظرم انسان قابل اعتماد تری است. کسی است که می شود با او صحبت کرد و به نظرم یکی از مهم ترین تفاوت های انسان از دیگر جانداران ( طبق کشفیاتی که تا به امروز صورت گرفته )، مکالماتی فراتر از سطح رفع نیازهای اولیه است. ما انسان ها به واسطه ی صحبت کردن و تغییر مواضعمان رشد می کنیم. و اینگونه است که توارث افقی* در انسان ها صورت می گیرد.

* توارث افقی : این توارث در برابر توارث عمودی قرار دارد. توارث عمودی یا همان توارث ژنی، در بین تمام جانداران توسعه یافته از طریق ژن قابل مشاهده است. در توارث عمودی نسل ها، رفته رفته بهبود میابند. اما در توارث افقی، ما به روشی غیر از تکثیر جنسی، توسعه پیدا میکنیم. مثل توسعه ی دانش در میان انسان ها. معلمی بدون اینکه فرزندی داشته باشد، ایده های خود را از طریق شاگردانش تکثیر می دهد و شاگردان نیز از طریق توارث افقی بهبود می یابند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *