میوه های غیر قابل پیش بینی|زندگی، تلاشی ست برای آنچه که قابل درک نیست

منتشرشده توسط hamidabedini در تاریخ

میوه های غیر قابل پیش بینی|زندگی، تلاشی ست برای آنچه که قابل درک نیست

اگر زندگی فرصت کشاورزی به شما داده باشد، دیر یا زود با بسیاری از خواص این پیشه ی اعجاب انگیز آشنا می شوید. از نخستین قوانینی که خیلی زود متوجه می شوید این است که اگر گردو بکارید، در چند سال آینده گردو برداشت خواهید کرد. حداقل در کره ی زمین و آنچه تا امروز می دانیم، این را اثبات کرده که امکان ندارد شما گردو بکارید و سیب برداشت کنید.

اما زندگی انسان ها کمی متفاوت از این ماجراست. میوه های غیر قابل پیش بینی زندگی، یکی از قوانین اولیه ی زندگی های انسانی ست. تلاشی که شما امروز می کنید، و در راستای توسعه ی فردی خود گام بر می دارید، چه بسا که در فردا روز میوه ای جز توسعه ی فردی برای شما به ارمغان بیاورد. تلاش شما در راستای رفتن به دانشگاه احتمالا باید به میوه ای از جنس مدرک دانشگاهی ختم شود، اما گاهی از دل همین درخت تحصیل، چه ازدواج ها و روابطی که پدید نیامده اند.

دنیل کانمن + از جمله محققین حوزه ی روانشناسی ست که به مبحث شهود به طور مفصل پرداخته است و زندگی را در جایی که یک قطعیتی وجود دارد، بسیار بسته به شهود می داند. مثلا جایی که شما در حال رانندگی هستید، مغز شما معولا رانندگی را با شهود انجام می دهد. یک سری نشانه های مشخصی وجود دارند که به شما اطمینان می دهند که رانندگی به صورت آرامی در جریان است و با شهود ( و به قول کانمن با سیستم یک ) می شود به آن ادامه داد. تا جایی که یک مشکلی پیش بیاید و احتمالا باز هم با شهود بخواهید تصمیم بگیرید و از مخمصه خارج شوید.

اما این واقعیت که شهودِ انسان برای وضعیت های درگیرِ عدم قطعیت مناسب نیست در اوایل دهه 1930 شناخته شده بود. در آن زمان محققان متوجه بودند که افراد نه می توانند دنباله ای از اعداد بسازند که آزمون های ریاضی تصادفی بودن را پشت سر بگذارند، و نه می توانند با اطمینان تشخیص دهند که آیا یک رشته و مجموعه ای مشخص تصادفی تولید شده است یا خیر. ( منبع : + )

زندگی، تلاشی ست برای آنچه که قابل درک نیست. زندگی خیلی بیشتر از آن چیزی که ما تصور می کنیم بر پایه های رخدادهای تصادفی بنا شده است. اما آیا این یعنی ما دست از تلاش برداریم؟ قطعا پاسخ منفی ست. اما حس اینکه ما در شکل دادن زندگی بیش از حد نقش و اراده داریم هم، معقول به نظر نمی رسد. اگر سونوشت تیموتی و سیموتی را قبلا خوانده باشید، متوجه می شوید که تغییر مسیر شما در هنگام رانندگی، می تواند بر سونوشت دیگری تاثیر بگذارد!

میوه های غیر قابل پیش بینی زندگی، همیشه هم شیرین نیستند. اما انسان طی سال ها توسعه در فرایند تصمیم گیری به ابزارهای رها کردن + نیز دست یافته است. رها کردن ابزارِ هرسی ست در دستان انسان، برای اینکه اگر شاخه ای میوه ای ناخوشایند داشت، آن شاخه را قطع کنیم تا درخت زندگی مان بتواند میوه ی شیرینی دگیری را به بار بیاورد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *